Formálně o neformálu aneb jak vzděláváme v Brno for you?

Stejně jako formální vzdělávání, které známe ze školních lavic, tak i v neformálním vzdělávání mají aktivity přesně daný cíl, kterého chceme dosáhnout. K tomu je třeba plánu a postupných kroků, které adaptujeme dle požadavků a možností našich účastníků.

Proces, jak našeho předem stanoveného cíle dosáhneme je flexibilní, vždy záleží nejen na školiteli, ale také na skupině i každém jednotlivci, protože všichni společně nesou zodpovědnost za výsledky učení se a kompetence, které získají.

Účastníci našich projektů jsou naši parťáci, kteří se dobrovolně podílí na aktivitách. Vystupují ze své komfortní zóny, až když se cítí bezpečně. U nás se za chyby netrestá, naopak, z nich těžíme.

Učíte se sami, učíte se ve skupině, učíte se od ostatních. Učíte se na základě svých potřeb, tedy toho, co vás zajímá.

Prostředí, ve kterém vše probíhá je různorodé. Kreativní prostor, který podporuje proces vzdělávání může vzniknout ve středu města i na zelené louce. Odtud si nejspíš neodnesete mnoho nových informací a vědomostí, ale díky intuitivnímu učení se a zkušenostem to budou spíše kompetence – nově nabyté schopnosti a dovednosti pro život, které vám pomohou vyrovnat se s měnícím se světem. Rozvíjíme vlastní postoje, hodnoty a emoce.

Stejně tak, jako vysvědčení slouží k prokázání dosaženého formálního vzdělání, evropský certifikát Youthpass, který si po mezinárodním kempu účastníci odváží domů, slouží k prokázání absolvovaného neformálního vzdělávání v Erasmus+.

Rozdíly mezi formálním a neformálním vzděláváním

 

  Formální Neformální
Cíl jasně definovaný jasně definovaný, spoluvytvářený s účastníky
Plán jasný, postupné kroky postupné kroky, mění se dle potřeb účastníků
Proces fixní flexibilní na základě dynamiky skupiny
Prostor fixní (školní třída) variabilní (místnost, louka, les podle aktivity)
Učení vědomé podvědomé, intuitivní
Typ učení informace, vědomosti kompetence (znalosti, dovednosti, hodnoty)
Chyby trestané (známkování) vítané, učíme se z chyb
Zaměřeno na práci s jedincem a znalostmi jedincem i skupinou, znalostmi, dovednostmi, postoji i emocemi
Odpovědnost za výsledky vzdělavatel jedinec, skupina i vzdělavatel
Role skupiny není moc důležitá skupina podporuje proces učení
Interakce ve skupině soutěživost spolupráce
Účast povinná dobrovolná
Vedoucí aktivity autorita, vedoucí je daný partner, leader, vedoucí se může měnit
Ohodnocení, uznání, kredit vysvědčení od vedoucího aktivity sebehodnocení, certifikát, potvrzení o účasti

Práce s mládeží

Prostřednictvím našich aktivit umožňujeme mladým lidem, aby se stali tvůrci svého vlastního života a aktivními občany, nositeli solidarity a pozitivních změn pro komunity po celé Evropě. Nevytváříme průlomové objevy, věříme tomu, co vidíme že funguje a inspirujeme se hodnotami EU.

Ty nejdůležitější hodnoty najdeme v Evropské strategii pro mládež (2019–2027). Jsou to: 

Zapojovat (Engage)

Podpora účasti mládeže na demokratickém životě.

Propojovat (Connect)

Sdružování mladých lidí v rámci EU i mimo ni s cílem podporovat dobrovolnictví, mobilitu v oblasti vzdělávání, solidaritu a interkulturní porozumění.

Posilovat (Empower)

Podpora posilování postavení mládeže prostřednictvím kvality, inovace a uznávání práce s mládeží.